Zaparcia podczas odchudzania



Nadwaga oraz otyłość wynikają z nieprawidłowego bilansu energetycznego. Zjadamy więcej niż potrzebujemy i to wpływa na przyrost naszej masy ciała (tkanki tłuszczowej). Jednak nie tylko ilość ma znaczenie, ale również jakość spożywanej żywności. Najczęściej na naszych stołach królują smażone dania z dużą ilością tłuszczu, węglowodany proste w postaci słodyczy/ ciast, które wpływają na odkładanie się złogów tłuszczowych w świetle jelita. Gdy rozpoczynamy proces odchudzania Program Przemian, zmieniamy całkowicie nasz dotychczasowy model odżywiania – co wtedy się dzieje? No właśnie. W takich sytuacjach mogą występować np.: zaparcia. Otóż, w sytuacji, gdy nasz organizm nie był przyzwyczajony do dostarczania mu warzyw i owoców, może zdarzyć się sytuacja, gdy zamiast prawidłowego wypróżnienia mamy zaparcia.

 

Zaparcia przy odchudzaniu

Program Przemian to przede wszystkim proces oczyszczania organizmu w celu pobudzenia metabolizmu do pracy.

Podstawą oczyszczania jest usunięcie toksyn z organizmu. Dlatego niezwykle ważnym elementem jest regularne, codzienne wypróżnianie. Jedząc potrawy gotowane o konsystencji półpłynnej idealnie jest, gdy wypróżniamy się co 12h, a najdalej co 24h, czyli raz na dobę.

Musimy wiedzieć, że do jelita grubego trafiają takie resztki pokarmu, które już nie są przydatne, pozbawione płynów. Wtedy też bakterie jelitowe przejmują proces rozkładu.

W stolcu znajdują się również substancje toksyczne, które powstały w wyniku przemiany materii.

Jeśli kał zalega, to toksyny przenikają do krwi, zatruwając nasze organy, tkanki.

Zaparcia czasami występują podczas odchudzania.

 

Skąd te zaparcia?

Przyczyn może być wiele. Gdy zauważysz u siebie problemy z regularnym wypróżnianiem upewnij się, że żaden z poniższych punktów nie dotyczy Ciebie. Jeśli dotyczy, to teraz jest moment, kiedy należy nad tym popracować.

żylaki odbytu

Ta nieleczona dolegliwość może być przyczyną problemów z wypróżnianiem.

szybkie jedzenie

Należy jeść wolno, aby nie połykać zbyt dużej ilości powietrza. Także nie bez znaczenia jest dokładne gryzienie każdego kęsa.

nieregularne posiłki

Upewnij się, że spożywasz zupę / owoce co 2-4h.

siedzący tryb życia

Zadbaj o to, aby w każdy Twój dzień zawierał aktywność fizyczną. Ruch wspomaga perystaltykę jelit, wzmacnia mięśnie okrężne w jelicie grubym.

monotonne jedzenie

Sprawdź, czy Twoje posiłki w ciągu dnia są urozmaicone i spożywasz minimum 3 różne zupy w ciągu dnia.

środki przeczyszczające

Uzależnienie od takich środków powoduje rozleniwienie jelit, a co za tym idzie duże problemy z wypróżnieniem.

zbyt mała ilość wody i błonnika

Te dwa elementy powodują, że zawartość jelit nie może napęcznieć. W takiej sytuacji masa kałowa nie podrażnia jelit, a ruch robaczkowy jest spowolniony.

zbyt duża ilość spożywanych warzyw w stosunku do ilości wypijanej wody

Oczywiście należy zwiększyć ilość wypijanej wody, a nie ograniczać ilość warzyw.

rozgotowywanie warzyw

Zadbaj, aby warzywa w zupie były al dente.

zbyt gwałtowna zmiana sposobu odżywiania

emocje: stres, lęk, niepokój

Emocje są często źródłem biegunek lub wprost przeciwnie – zaparć.

 

Jakie są skutki zaparć?

Rezultatów zaburzonego wypróżniania jest bardzo wiele m.in. zapalenie żył kończyn dolnych, uchyłki jelita grubego czy schorzenia układu sercowo-naczyniowego oraz hemoroidy.

Dodatkowo permanentne zaparcia są jedną z przyczyn częstych infekcji organizmu. Spowodowane jest to procesami gnilnymi, wywołanymi bakteriami gnilnymi, które bardzo ujemnie wpływają na mikroflorę jelitową. A ta zaś ma znaczenie dla naszego układu odpornościowego.

Kolejną konsekwencją zaparć mogą być wykwity skórne. Dzieje się to z powodu przejęcia przez skórę od nerek i jelita grubego części procesu wydalania. Często dochodzi wtedy do stanów zapalnych, trądziku.

Nadwaga i otyłości to skutki, które dotykają nas najczęściej. Towarzyszą temu również wzdęcia, zatrzymanie wody, bóle głowy.

Jak zapobiegać zaparciom podczas Programu Przemian?

foto: 123rf

  1. Zwiększyć ilość wypijanej wody oraz stosować napary ziołowe, pomagające w wypróżnianiu: dziurawie, melisa, rumianek, mięta, koper włoski. Także wskazane jest picie zielonej herbaty.
  2. Zwrócić uwagę, aby jako dodatek do zup stosować zioła: cząber, rozmaryn, koperek, natka pietruszki, tymianek i majeranek.
  3. Zadbanie, aby każdego dnia wykonywać kilka podstawowych ćwiczeń. Jeśli korzystasz z którejś z moich płyt DVD, pamiętaj, że możesz sam dopasować intensywność i kolejność wykonywania bloków.
  4. Należy pilnować, aby przynajmniej raz dziennie wypijać jedną szklankę kefiru. Zawiera on bakterie kwasu mlekowego, które wspierają pracę jelit.
  5. Dokładaj do zup otręby owsiane, kasze, siemię lniane, ostropest plamisty, nasiona chia.
  6. Z owoców wybieraj głównie: maliny, gruszki, jabłka, kiwi, truskawki, śliwki.
  7. Ograniczenie spożywania mięsa do 2-3 razy w tygodniu. Należy zastąpić je rybą, wyrobami mlecznymi oraz warzywami strączkowymi.
  8. Zwróć uwagę, aby jeść 5-6 porcji zupy w ciągu dnia. Nie muszą to być duże porcje. Ważne, aby jeść je regularnie.
  9. Picie porannej wody z cytryną (szklanka ciepłej wody + pół wyciśniętej cytryny) wpływa na poprawę przemiany materii. Jeśli nie możesz pić wody z cytryną, pij szklankę ciepłej, przegotowanej wody.
  10. Ogranicz spożycie produktów zapierających, jak: mocna herbata, gotowana marchewka, dynia, borówki.
  11. Postaraj się, aby burak jak najczęściej gościł w Twojej zupie. Albo jako barszcz, albo jako jedno z warzyw.
  12. Nie zapominaj o wieczornej szklance wody z miodem. Miód również wpływa na pobudzenie metabolizmu.
  13. Zaparz wieczorem 6-8 sztuk suszonych śliwek. Rano śliwki zjedz a wodę wypij.
  14. Każdego dnia rano przez kilka sekund masuj punkt, oznaczony na rysunku. Wystarczy z delikatnym uciskiem ugniatać, trzeć – pobudzać tą część okrężnicy. Jeśli wdrożymy to, jako nasz codzienny poranny rytuał, będzie to dużym wsparciem do zapobiegania zaparciom.




Kategorie: Blog

-->

FreshMail.pl
 
Odchudzanie bez efektu jo-jo