Woda podczas odchudzania



Zbyt wolna utrata kilogramów w czasie odchudzania? A może obrzęki na ciele, wrażenie ciężkości czy uczucie zmęczenia? Najprawdopodobniej przyczyną tych dolegliwości jest woda! No właśnie woda… czy wiesz, po co potrzebna jest w organizmie oraz ile powinniśmy jej pić w ciągu dnia?

  

Przyczyny zatrzymania wody w organizmie

Jest wiele przyczyn zatrzymywania wody w organizmie, należą do nich nieodpowiedni tryb życia, brak ruchu, zażywane leki, źle zbilansowana dieta oraz przyczyny fizjologiczne.

 

Przyczyną zaburzenia gospodarki wodnej jest także nadmiar lub niedobór pewnych składników mineralnych. Ponadto zbyt restrykcyjna lub uboga w białko dieta może przyczyniać się do powstawania obrzęków. Białko jest istotnym składnikiem diety, ponieważ wiąże wodę. Powodem zatrzymania wody w organizmie jest estrogen — hormon, który zwiastuje nadejście miesiączki.

 

Popularny w dzisiejszych czasach siedzący tryb życia i zbyt mało sportu sprawiają, że mamy słabsze krążenie krwi, a w efekcie następuje zastój płynów w tkankach. Zbyt wysoka temperatura prowadzi do rozszerzania się żył, krew zalega w naczyniach krwionośnych i płynie zdecydowanie wolniej. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji także utrudnia przepływ krwi w organizmie. Niektóre leki mogą prowadzić do zatrzymania wody w organizmie.

  

Objawy zatrzymania wody w organizmie

Problem ten obserwujemy w postaci obrzęków i opuchlizny, których przyczyną jest ucieczka wody z naczyń krwionośnych i jej zbieranie się w tkankach. Może także pojawić się poranna opuchlizna oczu lub uczucie zbyt ciasnych budów. Mają one różne nasilenie i mogą występować o różnej porze dnia. Skąd masz wiedzieć, że obrzęki te związane są z zatrzymaniem wody w organizmie? Otóż mogą im towarzyszyć rozdrażnienie, bóle głowy, wrażenie ciężkości, obniżenie koncentracji czy uczucie zmęczenia.

  

Ile wody potrzebuje twój organizm do prawidłowego funkcjonowania?

Powinieneś wypijać tyle wody, ile potrzebuje Twój organizm. Ale to, co jest równie ważne, to ilość wypijanych płynów. W ciągu dnia warto dostarczyć do organizmu 1,5 litra wody. W czasie Przemian nie zalecam picia napojów gazowanych, smakowych, soków, energetyków itp. Dlatego, jeśli nie lubisz smaku wody, dodaj do niej ulubione owoce (ale nie zjadaj ich!). Dla urozmaicenia polecam pić herbaty owocowe, zielone, a także napary – oczywiście im bardziej naturalna postać, tym lepiej. Warto podkreślić, że u osób regularnie uprawiających sport ta ilość zapotrzebowania na wodę zwiększa się. Jeśli nie dostarczymy ciału wystarczającej ilości wody w postaci napojów, zup, spożywanych owoców, wówczas będzie się bronił przed jej utratą. Nastąpi gromadzenie wody w tkankach podskórnych, aby nie doprowadzić do odwodnienia. Dzieje się tak w przypadku niedoboru potasu, nadmiaru sodu lub przyjmowania mniej niż 1 litr płynów dziennie.

  

Dlaczego potrzebujesz wody?

Warto wiedzieć, że woda stanowi dwie trzecie Twojej masy tkankowej. Około 50-55% wagi ciała kobiety, 60-65% wagi ciała mężczyzny oraz 65-75% wagi ciała niemowlęcia. Reguluje ona wszelkie procesy ciała, które są niezbędne dla naszego funkcjonowania. Każdy niedobór płynów w organizmie wpływa na wygląd zewnętrzny oraz pracę narządów wewnętrznych. Utrzymuje stałą temperaturę ciała, usuwa toksyny, szkodliwe substancje z organizmu, oczyszcza organizmu, reguluje pracę jelit i nawadnia stolec.

Warunki atmosferyczne, procesy trawienia, oddychania, gorączka, podwyższona temperatura w mieszkaniu czy zwiększony wysiłek fizycznych powodują utratę wody. Dlatego tak istotne jest jej systematyczne uzupełnianie.

  

Dlaczego jedząc zupy, tak często siusiamy? (czyli występuje częstomocz)

Jeśli podejmujesz wyzwanie i stajesz się uczestnikiem Programu Przemian, czyli 5-6 razy dziennie spożywasz różnorodne zupy, wówczas zdecydowanie częściej odwiedzasz toaletę. Dlaczego tak się dzieje? Dzięki wprowadzeniu zmian, które proponuję, wyrównuje się gospodarka wodno-mineralna, poprawia się równowaga kwasowo-zasadowa. W rezultacie wszystko to przyczynia się do znacznej poprawy metabolizmu. Oznacza to jedno – oddajesz więcej moczu, a w efekcie spada liczba kilogramów. Rozpuszczone w zupie składniki odżywcze, są łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Zupy działają oczyszczająco i są bardzo odżywcze. Ważną ich rolą jest również wzmacnianie oraz nawadniane organizmu. Tym sposobem wspomagają one metabolizm, który u osób otyłych jest często spowolniony.

 

Czy można pić za dużo wody?

Otóż okazuje się, że z ilością spożywanej wody można przesadzić! Naukowcy donoszą, że picie zbyt dużych ilości wody może być szkodliwe dla zdrowia i życia. Jak objawia się ten stan? Charakterystycznymi objawami zatrucia wodnego są opuchlizna, osłabienie, nudności, wymioty, zawroty i bóle głowy czy rozkojarzenie. Przedawkowanie wody może prowadzić także do zaburzeń świadomości lub śpiączki.

  

Co to jest bilans wodny organizmu?

Bilans wodny organizmu to proporcje pomiędzy liczbą spożytych i wydalonych z organizmu płynów w ciągu doby. W ciele zdrowego człowieka bilans wodny powinien zawsze wyjść na zero. W przeciwnym wypadku może dojść do nadmiernego nawodnienia lub przewlekłego odwodnienia.

Nadmierne nawodnienie to stan, w którym nerki nie nadążają filtrować zbyt dużej ilości płynów. Poziom jonów sodu w organizmie spada, komórki zaczynają puchnąć. Taka sytuacja może przyczynić się do powstania obrzęku mózgu czy zgonu. Jest to częsta przypadłość sportowców, którzy piją zbyt dużo wody w czasie uprawiania sportu i po zakończeniu treningu.

  

Jak wykonać bilans wodny organizmu?

Bilans wodny jest to badanie, które może wykonać każdy. Polega on na ilościowym pomiarze pobranej i utraconej wody w czasie 24 godzin. A wykonuje się go w celu oceny gospodarki wodnej organizmu.

Minimalna ilość wody, która chroni organizm przed niepożądanymi zjawiskami fizjologicznymi, to 800–1000 cm3/dobę. Z kolei maksymalna jej ilość nie powinna przekraczać możliwości wydalniczych nerek. Przyjmuje się, że osoba dorosła na każdy 1 kg masy ciała potrzebuje około 30 cm3 wody na dobę.

 

Jak zliczamy ilość spożywanych w ciągu dnia płynów?

Przeprowadzone badania dowodzą, że woda pochodząca z pokarmów stałych pokrywa dzienne zapotrzebowanie jedynie w 20%, jednak ilości te mogą ulegać zmianie w zależności od jadłospisu oraz aktywności fizycznej.

 

Warto pamiętać, że organizm czerpie wodę ze spożywanej w ciągu dnia żywności. Czyli do ilości spożywanych płynów należy doliczyć również owoce, napoje i zupy, które zjadamy i wypijamy. Dodatkowo wodę z organizmu wypłukują kawa i zielona herbata.

 

Nie zapomnij o regularnym piciu wody!

Natłok obowiązków domowych i w pracy, opieka nad dziećmi i dbanie o siebie sprawiają, że możemy czasem zapomnieć o regularnym spożywaniu wody w ciągu dnia. A jest to jedno z ważnych dla nas zadań. Jak nie zapomnieć o piciu wody przez cały dzień? Zupomaniaku, specjalnie dla Ciebie przedstawiam triki:

1. Dzbanek, butelka lub bidon z wodą zawsze pod ręką. W domu i w pracy miej zawsze obok siebie dzbanek lub butelkę z wodą, które będą Ci przypominać o regularnym uzupełnianiu płynów. Poza tym zaopatrz się w piękny bidon w modnych kolorach. Miej go zawsze przy sobie w komunikacji miejskiej, w samochodzie, na siłowni czy na spacerze. Będzie Ci przypominał o regularnym nawadnianiu organizmu.

2. Baw się smakiem wody.

Chętnie używaj dodatków do wody, mogą to być maliny, truskawki, jeżyny, kiwi, arbuz albo plasterek cytryny, pomarańczy czy grejpfruta lub inne owoce, które lubisz.

3. Telefon przypomni Ci o wodzie.

Jeśli wypróbowałaś/eś już wszystkie powyższe sposoby i nadal nie masz trudności z regularnym uzupełnianiem wody, wówczas ustaw sobie przypomnienia na telefonie, aby na przykład co godzinę spożyć kilka łyków wody.

 




-->
Odchudzanie bez efektu jo-jo