Jak nie dać się jesieni i zimie i nadal ćwiczyć?



Aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem Programu Przemian i zdrowego stylu życia. Nie musi być intensywna, ale ważne, by była regularna. Jak jednak ćwiczyć, gdy za oknem szaro, buro, zimno i deszczowo? Wielu z nas najchętniej zaszyłaby się pod kocem i spędziła pod nim całą jesień i zimę. Jednak na wiosnę mogłoby okazać się, że nadal nam ciepło, bo grzeje nas dodatkowa warstwa nagromadzonego tłuszczyku. Niestety, nie da się jej łatwo zrzucić, więc lepiej zapobiegać jej powstawaniu.

W Programie Przemian chudniemy nie tylko dlatego, że odżywiamy się zdrowo wykorzystując potencjał tkwiący w zupach, ale także dlatego, że regularnie ruszamy się. Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, wygląd i samopoczucie. Ruch stanowi wysiłek dla naszego organizmu. Aby go wykonać, potrzebna jest energia. Pochodzi ona z pożywienia, a także z nagromadzonych zapasów, dlatego w trakcie aktywności fizycznej spalamy tkankę tłuszczową. Gdy nasze serce pracuje intensywnie, krew szybciej krąży. Wraz z nią do każdej komórki ciała dociera większa dawka tlenu i substancji odżywczych. Szybciej zachodzą procesy wymiany komórkowej, pobudzony jest metabolizm. Wszystkie narządy zaczynają pracować sprawniej, wzmacniają się, organizm działa jak dobrze naoliwiony mechanizm. Osoby, które regularnie ćwiczą starzeją się wolniej – to dlatego, że w trakcie ruchu szybciej zachodzą procesy naprawcze w organizmie oraz usuwane są z niego toksyny. Cieszą się większą odpornością i dobrym samopoczuciem – już po 30 minutach umiarkowanych ćwiczeń organizm wynagradza podjęty wysiłek i uwalnia hormon szczęścia – serotoninę, która wprawia nas w dobry nastrój. Szerokie korzyści dla naszego organizmu płynące z ruchu sprawiają, że jest on nazywany najtańszym i najlepiej dostępnym lekarstwem świata. Niestety nie każdy z nas chce z niego korzystać, co w konsekwencji prowadzi do konieczności leczenia różnych schorzeń. A przecież lepiej zapobiegać, niż leczyć.

W Programie Przemian dążymy do tego, by aktywność fizyczna była trwałym nawykiem i stałym elementem stylu życia. Robimy to metodą małych kroków: wybieramy formę ruchu, którą lubimy i wykonujemy ją krótko, ale regularnie. Zacząć możemy nawet od pięciu minut. Skoro zmobilizowaliśmy się, by wstać z kanapy i poświęcić pięć minut dla swojego zdrowia, to dlaczego nie poruszać się dziesięć minut? A może dwadzieścia? W końcu przestajemy ćwiczyć „na akord”, gdy ruch sprawia nam radość z przyjemnością poświęcamy mu więcej czasu.

W ciepłe dni chętnie wybieramy się na spacer, rower, kijki, czy basen. Brzydka pogoda nie zachęca nas do wyjścia na zewnątrz i stać się może pretekstem do zaniechania ćwiczeń. Robimy jeden wyjątek, potem kolejny. Zaniedbanie się w jednej dziedzinie życia sprawia, że jesteśmy skorzy odpuścić też w innych. Może być tak, że ani się nie obejrzymy, a wracamy do punktu wyjścia: tracimy wypracowane rezultaty, ponownie wdrażać się musimy w regularność ćwiczeń, a nawet cały Program Przemian. Dlatego lepiej nie dopuszczać do takiej sytuacji. Zaletą naszej metody jest to, że przygotowujemy się na kryzysy i spadki motywacji. Są one wyzwaniami, którym stawiamy czoła i nie pozwalamy, by zatrzymały nas na drodze naszej Przemiany.

Norwegowie mówią: „Nie ma złej pogody, są tylko złe ubrania” i trudno nie przyznać im racji. Gdy jest chłodno lub deszczowo nie musimy rezygnować z ruchu na zewnątrz. Wystarczy cieplej się ubrać, włożyć płaszcz przeciwdeszczowy lub wziąć parasol, założyć kalosze… i już można ruszać na spacer. Warto pamiętać, że w trakcie ruchu rozgrzewamy się, jest nam cieplej, dlatego lepiej ubrać się warstwowo i dbać, o to, by się nie przegrzać. Ćwicząc w niskich temperaturach uczymy nasz organizm adaptowania się do zmiennych warunków, mobilizujemy układ odpornościowy, w ten sposób hartujemy się.

Ruch na świeżym powietrzu niesie ze sobą wiele zalet. Niestety, w sezonie grzewczym zmorą wielu miast i miasteczek jest smog. Jeżeli jest to problem w Twojej okolicy możesz podjąć następujące działania, by nie rezygnować z aktywności fizycznej na zewnątrz:

  • sprawdzaj stan jakości powietrza w Twojej okolicy – informacje na ten temat znajdziesz w telewizyjnej prognozie pogody na niektórych kanałach, na stronach www oraz za pośrednictwem specjalnych aplikacji na telefon,
  • ćwicz na zewnątrz w tych porach dnia, gdy jest najcieplej – mniej osób pali wtedy w piecach,
  • ćwicz tam, gdzie jest mniejsze zagęszczenie domów,
  • kup maskę antysmogową i ćwicz w niej,
  • dbaj o jakość powietrza w swojej okolicy, nie przyczyniaj się do zwiększenia ilości smogu.

Jeżeli, z jakiś względów nie masz ochoty na ruch poza domem, postaraj się, żeby nie była to wymówka do zrezygnowania z ćwiczeń. Jest wiele form aktywności fizycznej, które możesz wykonywać w swoich czterech kątach – może to być prosta gimnastyka, taniec, joga, pilates. Kopalnią inspiracji, pomysłów i instruktaży jest internet. Korzystać też możesz z płyt DVD. Wiesz, że nagrałam dwie płyty z ćwiczeniami przeznaczonymi specjalnie dla osób z nadwagą lub otyłością? Są one dostępne w moim sklepie internetowym. Znajdziesz tam także matę do ćwiczeń, która przyda Ci się zarówno jeśli chcesz ćwiczyć w domu, jak i na zajęciach organizowanych w klubach, świetlicach, czy ośrodkach zdrowia.

Zajęcia grupowe, poza korzyściami płynącymi z ruchu, wpływają pozytywnie na nasze życie społeczne: dzięki nim mamy okazję poznać nowe osoby, o podobnych zainteresowaniach. Mamy szansę poczuć się częścią grupy, sprawdzić się w nowych warunkach, nauczyć się czegoś nowego, nabrać większej pewności siebie.

W Programie Przemian ważna jest różnorodność – postaw na nią także w dziedzinie aktywności fizycznej. Nie zamykaj się na jedną formę ruchu, próbuj nowych rzeczy. W ten sposób nie popadniesz w rutynę, nie będziesz wywierać presji na sobie, by wykonywać ćwiczeń na które akurat masz ochoty. Jesienią i zimą nasze samopoczucie zwykle spada. Odczuwamy spadek energii, senność i inne mniej lub bardziej przykre dolegliwości. Dlaczego mamy dokładać sobie dodatkowych zmartwień w postaci przyjętych, a niespełnionych przez nas założeń? Róbmy, jesienią i zimą, to na co mamy ochotę. Dzisiaj chcesz pobiegać? Świetnie! Biegaj. Następnego dnia Ci się nie chce? Rozłóż matę i poćwicz na niej. Twój organizm będzie Ci wdzięczny za ruch w każdej postaci.

Jeżeli nadal ciężko zmobilizować Ci się do ruchu znajdź – sojusznika, towarzysza ćwiczeń, który będzie Cię mobilizował i któremu ciężko Ci będzie odmówić. Może to być członek rodziny, przyjaciel, sąsiadka. Rozejrzyj się w swoim otoczeniu – może jest ktoś, kto również chce zadbać o swoje zdrowie, a sam potrzebuje impulsu i wsparcia? Razem będzie Wam łatwiej.

Dbaj o siebie, niezależnie od pory roku!




Kategorie: Blog

-->

Odchudzanie bez efektu jo-jo